Nabíjení v autě - alternátorem:
Automobily jsou v dnešní době vybaveny alternátory s elektronickým regulátorem dobíjení. Při jeho správné funkci
má být při běhu motoru na kontaktech autobaterie napětí v rozmezí 13,8 - 14,4 V. Díky elektronickému regulátoru
napětí nepřekročí 14,4 V. Jinak by totiž docházelo k přebíjení baterie a tím i k většímu úbytku elektrolytu.
Nabíjení dobíječkou:
můžeme provádět bez demontáže baterie z vozidla, nemusíme ani odpojovat kontakty autobaterie. Dobíjení bychom měli
provádět proudem přibližně o velikosti 10% kapacity autobaterie (pro autobaterii 50 Ah proudem cca 5 A).
Autobaterie se považuje za plně nabitou:
jestliže všechny články intenzivně plynují a elektrolyt vykazuje hustotu 1,28 g / cm³, a napětí autobaterie
měřené při průchodu nabíjecího proudu je v rozmezí 15,3 - 16,5 V.
Akumulátor téměř zcela vybitý:
vykazuje hustotu elektrolytu 1,12 - 1,15 g / cm³. Takovýto akumulátor může při větších mrazech zamrznout
a poškodit se. Případně se může i zcela roztrhnout.
Hluboce vybitý akumulátor:
(hustota elektrolytu je menší než 1,07 g / cm³) může zamrznout již při teplotách slabě pod nulou.
Pokud nebudeme delší dobu vozidlo používat:
je nutné autobaterii "udržovat v kondici" pravidelným dobíjením:
- Akumulátor v nádobě z tvrdé pryže (starší autobaterie) dobíjet 1x za 3 měsícíce
- Akumulátor v nádobě z polypropylénu stačí dobíjet 1x za 5 měsíců
Starat se samozřejmě musíme i o autobaterie s částečnou údržbou (nemají šroubovací zátky), které je také nutno
časem dolít destilovanou vodou (zátky vydloubneme nožem) a samozřejmě dobít.
Pouze u zcela bezúdržbových baterií (DELCO, Optima ... ), se o elektrolyt nemusíme starat, protože tyto autobaterie
používají odlišnou technologii (také jsou výrazně dražší). Tyto autobaterie stačí udržovat nabité. V jakém jsou stavu
poznáme podle indikátoru (nazýván též "magické oko"). Většinou platí (např. DELCO):
- zelená - bezvadný stav, nabitá
- červená - potřeba dobít
- černá - autobaterie dosloužila
|